Contentstrategie

Tegenwoordig geldt: Every company is a media company (EC=MC). En om je eigen uitgever te zijn, heb je een contentstrategie nodig, die aansluit bij je algemene communicatiebeleid. Ofwel: welke content draagt bij aan je doelstellingen en op welke manier krijgt dat vorm.

Strategie klinkt altijd gewichtig. Het is echter niet meer dan een custom made plan, logisch en meestal vrij simpel, al is dat laatste bij een grote multinational niet altijd mogelijk. Strategie is voornamelijk zorgen dat je content werkt. Organisatiebreed, dat wel.

Timing is bij contentstrategie belangrijk

Content is, voor alle duidelijkheid, zowel inhoud als vorm. Tekst en beeld. Online en print. En het is de relevante content die je doelgroepen bereikt. Timing is dus van groot belang: op welk moment krijgen mensen jouw content onder ogen en waar bevinden zij zich dan? En dat publiek dient te allen tijde het gevoel te krijgen: Dit is gemaakt voor mij, het is om mij te helpen (en anderen in dezelfde situatie). Niet de verkoop staat centraal, maar de behoeften van werknemers, klanten, relaties, aandeelhouders.

Content staat centraal

Door de digitalisering van de communicatie en de marketing is het noodzakelijk in je strategie de content zelf centraal te stellen, en niet de kanalen die je gebruikt voor je verspreiding. Het medialandschap is ingewikkeld tegenwoordig, maar één trend is helder: mensen praten mee; met je en over je; 24/7. Datgene wat de organisatie en de mensen daarin beschikbaar stellen voor het publiek, moet rekening houden met die soms hectische werkelijkheid. Het is dus zaak van tevoren te zorgen dat de kernboodschap telkens doorklinkt op een manier die herkenbaar en gewenst is.

Contentstrategie van De Verhalenmakers

Ons gereedschap

Om een contentstrategie te bepalen, zijn de volgende instrumenten noodzakelijk:

  • ‘Smart’ geformuleerde organisatiedoelen

  • Concrete taken en processen tot en met de doelgroepen;

  • Keuze voor soorten content (op basis van effectiviteit);

  • (Kern)boodschappen;

  • Inventarisatie van kanalen;

  • Belasting voor de organisatie;

  • Meetbare uitkomsten.

Wat u van onze contentstrategie kunt verwachten

  • Effectief

    Zorgen dat je content werkt: veel meer is strategie ook weer niet.

  • Relevant

    Content moet altijd de behoeften van je doelgroepen centraal hebben staan.

  • Tweerichtingsverkeer

    Het is van belang mensen de kans te geven mee te praten.