RuPaul's Dragrace: Storytelling voor erkenning

RuPaul’s Drag Race: Storytelling voor erkenning

Wilmer Smook Storytelling

Het was ooit het best bewaarde geheim van de homogemeenschap: RuPaul’s Drag Race, waarin tien drag queens het met gekke acts en modeshows tegen elkaar opnemen om honderdduizend dollar te winnen. Maar het tiende seizoen van de televisieshow trekt anno 2018 miljoenen kijkers over de hele wereld. Hoe een Amerikaans televisieprogramma met storytelling en extravagante communicatie een kleine groep underdogs vakkundig als helden weet te profileren.

Op weg naar de top

Het eerste seizoen had nog genoeg kinderziektes en vertoont veel ruwe kantjes. Tegenwoordig is RuPaul’s Drag Race gladgestreken tot een groot succes. Strak camerawerk, een uitgebreide set en dure sluikreclame verklappen dat het budget door de jaren heen flink is gestegen. Maar het echte succes ondervinden de drag queens zelf. Tien jaar geleden kwamen de deelnemers uit een relatief onbekende nichegroep van de homogemeenschap. Inmiddels hebben de queens internationale sterallures en trekken ze een groot, divers publiek.
Drag Queen Storytelling

Wat is een drag queen?

Drag queens zijn mensen (voornamelijk mannen) die zich als vrouwen kleden, waarbij ze vrouwelijke kenmerken voor satirische redenen sterk overdrijven. Daar hebben ze verschillende persoonlijke motivaties voor, zoals artistieke zelfuitdrukking of voor entertainment.

Strijders met storytelling

Dat succes hebben ze te danken aan uitstekende storytelling. Die maakt drag queens menselijk en herkenbaar. RuPaul’s Drag Race gaat namelijk niet over excentrieke homoseksuelen die flamboyant over een catwalk heen galopperen. Nee, ze vertellen het verhaal over helden die strijden tegen onzekerheid bij onderwerpen als seksualiteit en gendervrijheid. In dat verhaal is het leven een catwalk, met fans, en ‘haters’ die overwonnen moeten worden. De helden, de drag queens, zijn daarvoor bewapend met hun ‘Charisma, Uniqueness, Nerve, & Talent’; hun talenten, waar de drag queens kracht uit putten. En dat doen ze goed: de show pronkt met ongekend hoog talent voor onder andere showmanschap en gevoel voor mode.
Maar het zijn niet alleen de succesverhalen die zorgen voor herkenbaarheid en inlevingsvermogen bij het publiek. De drag queens leggen kwellingen bloot die niet enkel de homoseksuele, maar ook de zwarte gemeenschap al decennialang teisteren. Vreselijke ervaringen met drama’s zoals aids, discriminatie en verkrachting benadrukken de kwetsbaarheid van hun groep in de samenleving. Hun doorzettingsvermogen bij deze beproevingen is een inspiratie voor velen. Ze geven gelijkgezinden niet alleen het gevoel ergens bij te horen, maar ze boezemen ook zelfvertrouwen en zelfrespect in.

Want een gebrek aan zelfvertrouwen, dat moet je zelf overwinnen. Zoals presentator RuPaul het zelf zegt: ‘if you don’t love yourself, how in the hell you gonna love somebody else?’
RuPaul van RuPaul's Drag Race

Wie is RuPaul?

Rupaul Andre Charles (1960) is een Amerikaanse drag queen, tevens acteur en singer-songwriter, die RuPaul’s Drag Race presenteert. Hij is een bekende voorvechter van de LGBTQ-gemeenschap. In 2017 stond hij in de Time 100 van meest invloedrijke mensen ter wereld.
“RuPaul's Drag Race storytelling maakt drag queens menselijk en herkenbaar.”

Meesters van het internet

De pr van de show is ook over the top en sterk visueel ingesteld. De drag queens zijn ware meesters van onze internetgeneratie. Het zijn social influencers ten top, die zich graag waden in dure spulletjes en gesponsorde tutorials maken van kostbare make-up. Dat doen ze voor soms honderdduizenden, ja zelfs miljoenen volgers, vooral op Instagram. Daarnaast is de show zelf ook al sinds het eerste seizoen zeer actief op sociale media – dat was een unicum toentertijd. De show maakt daarvoor uitstekend gebruik van beeldmateriaal. Ze doen het er echt om: de bewegende GIFs van RuPaul’s Drag Race zijn legendarisch.
RuPaul's Drag Race storytelling met GIFs
De bewegende GIFs met spraakmakende uitspraken van RuPaul's Drag Race zijn online immens populair.
De queens schuwen ook niet het gebruik van creatief taalgebruik. Het sluit de beeldvorming met storytelling naadloos bij elkaar aan. De queens spreken ongekende zelfverzekerdheid uit: ‘I’m ready to slay the f*cking runway’. Die schunnige oneliners van de show blijven makkelijk hangen en zijn vaak hilarisch origineel. Het internet smult ervan. Een uitstekende combinatie van storytelling en het aanspreken van je doelgroep.

Het zijn de drag queens zelf die het meest leren van het succes van de show. Hun verhaal is pas net begonnen. Ze storytellen zichzelf naar erkenning. En dat zorgt voor een uiterst smakelijk televisieprogramma.

Heb je het zelf nog niet gekeken? Ga dat dan doen. ‘Girrrrl!’
Volg ons op social
   
Over de auteur

Wilmer Smook

Facebook Twitter

Wilmer Smook specialiseert zich in het gebruik van digitale instrumenten om iedere boodschap extra kracht bij te kunnen zetten, zowel online als offline. Door zijn kennis over websites, social media en grafisch ontwerp voelt hij zich in de wereld van digitale storytelling volledig senang. Daarnaast heeft hij dankzij zijn masterstudie politicologie en een traineeship bij een politieke communicatiebureau veel gevoel voor maatschappelijke kwesties en corporate communicatie. Een digitaal strateeg met een politieke antenne.