FD mengt print met online journalistiek [infographic]

FD mengt print met online journalistiek [infographic]

Redactie Online communicatie

Het Financieele Dagblad vernieuwt de gedrukte krant. De metamorfose is sinds vandaag, 10 september, voor het eerst zichtbaar. Het is opmerkelijk dat een journalistiek medium, in de online journalistiek zeer succesvol, investeert in print. En waarin verschilt het FD van andere grote ‘merken’ als de Washington Post, The New York Times en de Financial Times, die ook de digitale omslag vieren?
Al vele malen is het verdwijnen van de papieren krant aangekondigd. Zo zou The New York Times in 2018 voor het laatst uitkomen, aldus een hoge functionaris van Microsoft in 2000. Hoogleraar journalistiek Jeroen Smit voorspelt nog in 2014 dat ‘over vijf jaar geen dagelijkse kranten meer verschijnen’. Dat blijkt mee te vallen, al bloeit de online journalistiek en dalen de papieren oplagen. Algemeen leeft nu het idee dat op termijn alleen de weekendkranten nog in print zullen uitkomen.

Een nieuwe FD: waarom?

Opvallend dus dat het Financieele Dagblad de papieren krant flink vernieuwt. Het is wel in lijn met eerdere beweringen van de FD Mediagroep dat het zou blijven investeren in print. Het FD verlaat het in 2013 ingevoerde Berliner formaat (tussen broadsheet en tabloid in) en wordt nog iets kleiner dan een reguliere tabloid. Dit formaat is samen met de drukker speciaal voor het FD ontworpen. Verder zal het onderscheid tussen nieuws en verdieping duidelijker zijn. De dagelijkse navigatiebalk op de eerste pagina’s laat precies zien wat de krant die dag aanbiedt. En de weekendbijlagen zijn ook op de schop gegaan.
“Het FD is al jaren een koploper als het gaat om vernieuwing in online journalistiek”

Het FD leidt online de voorhoede

Je zou allicht kunnen denken dat hier toch een soort achterhoedegevecht bezig is, maar dat is allerminst het geval. Het FD is al jaren een koploper als het gaat om vernieuwing in online journalistiek. Hoofdredacteur Jan Bonjer wil ‘de beste krant in het digitale tijdperk maken’, en dat betekent dat de papieren uitgave een ‘digitale look and feel’ krijgt. Voorbeeld daarvan is dat verdiepende verhalen een QR-code krijgen naar het bijbehorende online dossier.
Image
De nieuwe geprinte versie van het FD krijgt op de voorpagina een navigatiebalk. Precies zoals op de website.
Het FD is in 2011 de eerste Nederlandse krant die op internet een betaalmuur introduceert. In 2016 wordt de website FD.nl leidend, in plaats van de papieren uitgave. In het jargon: de krant gaat over naar ‘een platform-onafhankelijke multichannel aanpak’. Dat is een succes te noemen. De oplage op papier schommelt de laatste jaren rond de 45.000, waar vrijwel alle andere kranten flinke dalingen incasseren. Het aantal digitale abonnees stijgt spectaculair, in een paar jaar tijd naar 41.000. De ambitie is om door te groeien naar 100.000 betalende abonnees samen. Binnenkort zal het FD meer online-abonnementen hebben dan papieren abonnees. Het past in de strategie om minder afhankelijk te zijn van print, en ook minder afhankelijk van adverteerders. De strijd om online-advertenties met de grote Amerikaanse tech-bedrijven als Facebook en Google is nu eenmaal erg lastig te winnen. Ook de financiële resultaten van de FD Mediagroep zijn goed te noemen.

Online journalistiek: wat werkt?

Bekende kranten als The New York Times, The Washington Post, de Financial Times en The Guardian hebben allemaal geprobeerd eenzelfde strategie door te voeren, en de resultaten zijn doorgaans prima. De Britse The Guardian wijkt het meeste af doordat het digitaal leunt op een model waarbij lezers donaties en giften overmaken. Dit vrijwillige karakter heeft nog steeds niet tot een winstgevende situatie geleid. Het afgelopen boekjaar is het verlies teruggebracht tot 20 miljoen pond, vooral door bezuinigingen. Men hoopt in 2019 break even te draaien. Wel heeft de online-omzet die van print ingehaald.

We vergeleken verschillende manieren waarmee vooral Brits-Amerikaanse kranten online succes weten te boeken. De resultaten hebben we in een infographic gegoten. Belangrijke elementen in de vernieuwingsslag met online kranten zijn:

  1. Loyaliteit en betrokkenheid van lezers creëren door in te spelen op hun behoeften en interactie mogelijk te maken;
  2. Geavanceerde data-analyse om nauwkeurig te weten te komen wat lezers belangrijk en aantrekkelijk vinden;
  3. Minder leunen op inkomsten van adverteerders, en dus het richten op een abonneemodel;
  4. Moderne storytelling, zowel in tekst, geluid, beeld als live, om zo reportages en verdiepende verhalen smakelijk op te dienen;
  5. Nieuwe platforms, waarbij vooral de podcast zeer bruikbaar blijkt;
  6. Het richten op nichemarkten, met name de markten die passen bij het publiek dat men bedient.

Snelle nieuwsverslaggeving

De Financial Times zet sterk in op betrokkenheid: het opbouwen van een goede relatie met lezers. Daartoe is een geavanceerd meetinstrumentarium ontwikkeld, om te monitoren wat lezers wel en niet appreciëren. Dat werkt nog niet heel goed bij de snelle nieuwsverslaggeving. Bijzonder is ook FT Live, dat conferenties en andere zakelijke evenementen uitzendt. En FT organiseert bijeenkomsten waar nieuws op een creatieve, theatrale manier wordt gepresenteerd. Allemaal in het kader van het opbouwen van engagement.
Sinds The Washington Post in 2013 in handen is van Amazon-baas Jeff Bezos ligt de nadruk sterk op online. Het aantal bezoekers en abonnees alsmede de resultaten zijn flink gestegen. Net als de Financial Times heeft The Washington Post eigen software ontwikkeld voor datamining en statistiek om de lezers maatwerk te kunnen leveren.
FT Live brengt nieuws en experts bij elkaar.

Podcast met 750.000 downloads

Een erg interessant voorbeeld van vernieuwing in de krantenwereld is The New York Times. Die zet niet een van de kanalen voorop, maar de inhoud. NYT wil geen online-statistieken race winnen, maar de beste journalistiek leveren. Dat blijkt ook op internet goed te werken, want het aantal digitale abonnees groeit flink. En dat trekt weer meer adverteerders, want die blijken betrokkenheid en loyaliteit van lezers toch wel heel aantrekkelijk te vinden.
Een succesvol voorbeeld van online storytelling is de NYT podcast The Daily. Die wordt dagelijks een ongelooflijke 750.000 keer gedownload, en heeft de voorpagina van de krant onttroond als belangrijkste publicatieplek voor de journalisten. Het vertellen van het nieuws lijkt in de podcast bovendien meer op hoe dat bij fictie gebeurt dan op zakelijke journalistiek.
Podcasts worden steeds populairder in online journalistiek
Podcasts worden steeds populairder.

Papier voor het merk ‘woest belangrijk’

Wat zien we als we het Nederlandse FD vergelijken met deze Angelsaksische branchegenoten? Het zalmroze nieuwsmedium (ja, ook FD.nl heeft die kleur) zet in op het abonneemodel, en dat lijkt terecht. Ook al is de digitale omslag echt gemaakt, print blijft voorlopig nog een belangrijk uithangbord. “Voor je merk is de papieren krant woest belangrijk”, aldus FD-hoofdredacteur Jan Bonjer in Adformatie. Maar online-nieuws zal het op maandag tot en met vrijdag uiteindelijk winnen, terwijl de zaterdagse papieren edities steeds belangrijker worden voor het opbouwen en behouden loyaliteit en betrokkenheid. Een pluspunt is ook dat het FD zich richt op een vrij duidelijk afgebakend publiek, met daarin weer aparte niches. FD Events, Energeia, Pensioen Pro, Company.info en FD Wijnen zijn daar voorbeelden van.
Het FD zou zich nog kunnen verbeteren door lezers meer in de conversatie te betrekken, zoals een journalistiek online-medium als De Correspondent erg succesvol doet. Dit zorgt voor verdieping en betrokkenheid, allebei zaken die het FD belangrijk vindt. En op het gebied van goede podcasting, iets dat recent sterk in populariteit toeneemt, is NYT een lichtend voorbeeld. De samenwerking met BNR zou de podcasts over ‘al het geene tot het financieele eenige betrekking heeft‘ naar een hoger niveau kunnen tillen. Maar al met al lijkt het FD uitstekend bezig, ook met vernieuwing van de papieren krant.
Volg ons op social
   
Online journalistiek infographic: hoe kunnen kranten online de leiding nemen?
Over de auteur

Dick van der Meer

Twitter

Als journalist bij de Haagsche Courant heeft Dick van der Meer 25 jaar de stad Den Haag en ommelanden verkend. Het organiseren van journalistiek werk en het operen in een complexe nieuwsomgeving zijn hem als lid van de hoofdredactie van de HC en later van het AD zeer vertrouwd geworden. Hij is iemand die zelf graag schrijft, maar ook ervoor zorgt dat de journalistieke en organisatorische processen goed lopen. Op basis van verwondering en het stellen van de juiste vragen wil hij bovendien de creativiteit in anderen en in zichzelf opwekken.

Over de auteur

Wilmer Smook

Facebook Twitter

Wilmer Smook specialiseert zich in het gebruik van digitale instrumenten om iedere boodschap extra kracht bij te kunnen zetten, zowel online als offline. Door zijn kennis over websites, social media en grafisch ontwerp voelt hij zich in de wereld van digitale storytelling volledig senang. Daarnaast heeft hij dankzij zijn masterstudie politicologie en een traineeship bij een politieke communicatiebureau veel gevoel voor maatschappelijke kwesties en corporate communicatie. Een digitaal strateeg met een politieke antenne.