Longreads lezers infographic

Longreads: lezers lusten ze best [infographic]

Redactie Online communicatie

Tranen druppen in de kist. “Deze onderscheiding verdien jij honderd keer meer dan ik ooit heb gedaan.”

Is dit een verhaal? In elk geval heeft iedereen die aan dit blog begint, het uitgelezen. Maar van 100 beginners zijn er nu 38 afgehaakt, vertellen statistieken.

Stel je voor dat was beschreven wie er in de kist ligt, hoe hij aan zijn eind is gekomen, welke collega zijn onderscheiding aan de dode geeft. Hoeveel mensen zouden in een longread het eind hebben gehaald?

Bezoekers en lezers

Nou ja, dat valt eigenlijk best mee. In weerwil van zo’n populaire opvatting – ‘wé lezen geen lange stukken meer, online al helemaal niet’ – houden lezers wel degelijk van lange verhalen, of ‘longreads’.

En in het woord lezers zit ‘m de crux: het is een deelverzameling van de bezoekers. Van die laatste groep gunt een derde zichzelf niet de kans om enige vorm van betrokkenheid te krijgen. Ze surfen verder naar iets wat wel van hun gading is: ophef, erotiek, lachvideo’s, poezen.

Althans, als het gaat om bezoekers van algemene nieuwssites.

Online leesgedrag

In de VS is veel onderzoek gedaan naar online leesgedrag. Ervaringen van Nederlandse nieuwssites bevestigen de teneur ervan.

Het onafhankelijke Pew Research Center heeft 75.000 artikelen van dertig nieuwssites geanalyseerd. Wat blijkt:

  • aan een artikel van meer dan duizend woorden besteden lezers gemiddeld ruim twee minuten, tegen een minuut aandacht voor kortere stukken;
  • lange blogs worden bijna net zo vaak gelezen als korte;
  • lezen op een mobiel wijkt niet eens veel af van lezen van een groot scherm.

De veelgehoorde stelling dat een online blog maximaal een paar honderd woorden mag tellen – ‘anders leest niemand het meer – is dus veel te kort door de bocht.

“Longreads worden bijna net zo vaak gelezen als korte”

Flitsverhaal of longread

Voor papier kennen we ‘het korte verhaal’, en dat telt tussen de 2.000 en 15.000 woorden. Een verhaal van 500 tot 2.000 woorden heet een flitsverhaal. De gemiddelde bestseller omvat minstens 70.000 woorden.

Of een online verhaal (uit)gelezen wordt, hangt enorm af van een aantal factoren:

  • zijn de bezoekers willekeurige surfers of mensen die heel bewust deze site kiezen;
  • is het verhaal bedoeld voor elke bewuste bezoeker of voor specifieke groepen die zich aangesproken zullen voelen;
  • gaat het om mensen die graag longreads lezen? Van die populatie leest 94 procent een verhaal doorgaans helemaal uit;
  • heeft het inhoudelijk kwaliteit: boeiend onderwerp, pakkende kop, mooie zinnen, menselijk, een verhaallijn;
  • deugt de vormgeving: mooie of interessante (infographics) illustraties, strooi- en tussenkoppen, alinea’s.
Longreads van New York Times
De longreads van de New York Times zijn immens populair.

Maximaal 500 woorden?

Er zou nog veel meer te zeggen zijn over leesgedrag.

Zo lezen Amerikaanse studenten langere stukken liever van papier dan van een beeldscherm.

We kunnen tips geven voor websites en gebruik van sociale media om lezen te bevorderen.

Eindeloos kunnen we verhalen over het schrijven van goede… verhalen. Maar we wilden dit blog maximaal 500 woorden laten tellen. Kort schrijven is geen schande. De beste schrijvers doen het.

Het 17-woorden verhaal aan het begin van dit blog? Het is de op een na laatste scene van een indrukwekkende aflevering van de Britse politieserie A Touch of Frost. Een prachtig verhaal. Kijken!
Volg ons op social
   
Longreads lezers infographic
Over de auteur

Dick van der Meer

Twitter

Als journalist bij de Haagsche Courant heeft Dick van der Meer 25 jaar de stad Den Haag en ommelanden verkend. Het organiseren van journalistiek werk en het operen in een complexe nieuwsomgeving zijn hem als lid van de hoofdredactie van de HC en later van het AD zeer vertrouwd geworden. Hij is iemand die zelf graag schrijft, maar ook ervoor zorgt dat de journalistieke en organisatorische processen goed lopen. Op basis van verwondering en het stellen van de juiste vragen wil hij bovendien de creativiteit in anderen en in zichzelf opwekken.

Over de auteur

Wilmer Smook

Facebook Twitter

Wilmer Smook specialiseert zich in het gebruik van digitale instrumenten om iedere boodschap extra kracht bij te kunnen zetten, zowel online als offline. Door zijn kennis over websites, social media en grafisch ontwerp voelt hij zich in de wereld van digitale storytelling volledig senang. Daarnaast heeft hij dankzij zijn masterstudie politicologie en een traineeship bij een politieke communicatiebureau veel gevoel voor maatschappelijke kwesties en corporate communicatie. Een digitaal strateeg met een politieke antenne.