Infographics met lef

Infographics met lef

Wilmer Smook Storytelling

Op het internet zie je ze inmiddels overal: infographics. Vaak met platte, recht-toe-recht-aan illustraties die stiekem zoals zo vaak worden weggedrukt door een veelvoud aan tekst. Door informatie visueel te presenteren, wordt het beter onthouden, dat is inmiddels bekend. Maar als iedereen ze maakt, vergeet men al snel de jouwe. Mijn advies: hou het niet vlak, wees creatief. Gebruik verbeeldingskracht. Vertel iets met je infographic.

Wat maakt een 'infographic'?

Een plaatje met aantrekkelijk gepresenteerde data is al snel een infographic. Beeld je een proces van boven naar beneden af? Infographic. Heeft je Excel-sheet mooie kleuren en zet je er wat icoontjes bij? Infographic. Scherpe flowchart gemaakt? Infographic.

Ik snap het wel. Tekst begeleiden met wat plaatjes is makkelijker dan echt creatief denkwerk. En snelheid is wat je wil, anders was de keuze voor een infographic waarschijnlijk niet gemaakt. De graphic moet snel bij je nieuwe blog kunnen, klaar voor publicatie op social media. De kleuren vallen op, de illustraties trekken de aandacht. Dat zorgt vast voor meer interactie. Toch? Dat las je namelijk op Frankwatching en andere sites over communicatie.

Fout. Snel klaar zijn, is de verkeerde soort snelheid. Je doel is dat je publiek ingewikkelde informatie zich sneller eigen kan maken. Maar iedereen zit inmiddels aan de infographics. Je valt niet snel meer op tussen alle kleurenpaletten en ontzettend leuke illustraties die de aandacht horen te trekken. We kennen ze inmiddels. Het moet creatiever dan dat. Er moet iets bij, waardoor mensen gaan nadenken. 'Goh, dat is leuk gevonden', of 'Juist, zo wordt het mij pas duidelijk!'. Het visuele deel moet voor zichzelf kunnen spreken, moet zelf iets vertellen. Dat kost verbeeldingskracht.

Dat stukje extra

Verbeelding kan ik uitleggen met een voorbeeld dat ik zelf heb onthouden, van Information is Beautiful. Het heet 'Planes or Volcano?'. Hij is al wat ouder, maar het feit dat ik deze infographic niet ben vergeten, geeft juist aan hoe krachtig hij is.

Infographic met lef: Planes or Volcano

De infographic geeft precies weer wat de titel zich afvraagt. Wat stoot meer CO2 af, de luchtvaartindustrie of de vulkaan Eyjafjallajökull (weet u nog?). Een simpele, statistische vraag, waarvan je het antwoord zo in een staafgrafiek kan gieten. Maar wat ik nou zo ontzettend leuk vind, is dat ze de cijfers in driehoekjes weergeven hebben - vulkaantjes, dus. Niet alleen de inhoud, maar ook de vorm slaat dus weer terug op het onderwerp. Ik vind dat zo slim. De grafiek klopt zo. De titel gaat over de infographic en de infographic gaat over de titel. Het verhaaltje is rond.

Lef tonen

Dat het verhaal rond is, dat maakt dit een goede infographic. En dat met maar twee kleuren en drie driehoeken. Hij is summier en maakt alles desalniettemin in een seconde duidelijk. De illustratie vertelt iets en legt het ook zelf uit. Dat creatieve maakt deze graphic leuk; ik word er zelf enthousiast van. Het maakt dat ik zelf ook zoiets leuks wil bedenken. Dat ik een verhaal kan vertellen met een eigen, originele infographic.

Maar, ja, dat creatieve denkproces kost tijd. De meesten zullen er dan ook geen tijd aan besteden om dat stukje verbeelding te vinden bij een eigen infographic. Die wordt vaak pas aan het eind gepland en moet snel af. Terwijl het loont om dat juist wel te doen, het loont echt. Je publiek onthoudt dat stuk creativiteit. Want daarmee vertel je een verhaal. En verhalen vertellen, werkt, door niet te veel tekst te gebruiken.

Volg ons op social
   
Over de auteur

Wilmer Smook

Facebook Twitter

Wilmer Smook specialiseert zich in het gebruik van digitale instrumenten om iedere boodschap extra kracht bij te kunnen zetten, zowel online als offline. Door zijn kennis over websites, social media en grafisch ontwerp voelt hij zich in de wereld van digitale storytelling volledig senang. Daarnaast heeft hij dankzij zijn masterstudie politicologie en een traineeship bij een politieke communicatiebureau veel gevoel voor maatschappelijke kwesties en corporate communicatie. Een digitaal strateeg met een politieke antenne.