Geloofwaardige storytelling: bezint eer je begint

Geloofwaardige storytelling

Redactie Storytelling

Farma vertelt een niet geloofd verhaal

De farmaceutische industrie werkt aan ‘een gedragscode’. In De volkskrant vertelt de man die daaraan werkt, Aarnoud Overkamp, het bijbehorende verhaal. “Zo kan het niet doorgaan”, zegt hij. En “we zijn niet doof” voor de brede maatschappelijke kritiek op de sector. De code moet zelfs ‘een moreel kompas’ zijn. Maar wantrouwen is zijn deel. Overkamps storytelling is te veel een sprookje. En sprookjes bestaan niet echt.

Bedrijven niet meer geloofwaardig

In het bijbehorende nieuwsverhaal in de Volkskrant komt de scepsis meteen uitgebreid aan bod. Patentrechtexpert Ellen ’t Hoen ziet een patroon. “Zodra de sector zich in het nauw gedreven voelt, volgt als een reactie een gedragscode. Die zijn altijd vrijwillig, gedreven uit angst en om te vermijden dat er onvrijwillige maatregelen van bovenaf worden opgelegd.” De Vereniging van Tilburgse Economen is ronduit cynisch: ‘Ze willen zo lang mogelijk doorgaan met het hanteren van absurde medicijnprijzen. Alleen strenge wetgeving kan de amorele praktijken van deze bedrijven stoppen’, stellen ze op Twitter.
“Een mooie tekst die uit jouw mond onwaarachtig klinkt, is ronduit schadelijk.”
Dit past in een breder beeld, dat grote bedrijven niet meer geloofwaardig worden gevonden. Het jongste lid van de Raad van State, de zeer ervaren VVD-politicus Frank de Grave, signaleert in het FD dit probleem klip en klaar. ‘Het bedrijfsleven roept de maatschappelijke onvrede over zichzelf af’, zegt hij in het interview. Dat komt “door het beeld dat zij niet aangehaakt zijn bij wat er wordt gevoeld. Iets van: we komen alleen maar halen. Jullie mogen dolblij zijn dat we hier zijn, dus faciliteer ons maar. En als we worden aangesproken op onze verantwoordelijkheid, zijn we niet thuis.”

Veel meer onwaarachtige verhalen

De farma is geen unicum als het gaat om verhalen die onwaarachtig overkomen. Pregnant is natuurlijk de recente enquête – ter gelegenheid van Prinsjesdag – naar het vertrouwen van mensen in het kabinet. Meer dan de helft heeft weinig of heel weinig vertrouwen. En dat ondanks de gelekte rooskleurige koopkrachtcijfers en alle andere pogingen van de coalitie om maar positiviteit uit te dragen. Een goed voorbeeld van mislukte storytelling.
Facebook biedt geen geloofwaardige storytelling
Facebook een democratische voorvechter?
Of neem Facebook, de zelf verklaarde hoeder van democratische waarden. Dat laat een hoop mensen volstrekt koud, maar degenen die hierin geïnteresseerd zijn, geloven er geen snars van. Zoals de Publieke Omroep die zegt de journalistiek hoog in het vaandel te hebben, maar daar in het openbaar geen enkele medestander voor weet te vinden. Een verhaal dat niet klopt met de feiten, wordt genadeloos doorgeprikt.

Niets begrijpen van storytelling

Als je in deze context denkt dat je met een gewoon verhaal nog een eind kunt komen, zoals de farmaceuten, het kabinet, Facebook en de NPO, dan begrijp je niet veel van de samenleving, en ook erg weinig van storytelling. De basis daaronder is zonder meer: geloofwaardigheid. Een mooie tekst die uit jouw mond onwaarachtig klinkt, is ronduit schadelijk. Je bereikt namelijk het tegendeel. Het fundament onder een goed verhaal is oprechtheid, stellen wij zelf. Bezint eer je begint met uw verhaal. En roep desnoods deskundige hulp daarbij in.
Betrouwbaarheidsindex
Image
Oprechtheid
in uitstraling
Image
Juistheid
van feiten
Image
Interactie
met doelgroep
Volg ons op social
   
Over de auteur

Dick van der Meer

Twitter

Als journalist bij de Haagsche Courant heeft Dick van der Meer 25 jaar de stad Den Haag en ommelanden verkend. Het organiseren van journalistiek werk en het operen in een complexe nieuwsomgeving zijn hem als lid van de hoofdredactie van de HC en later van het AD zeer vertrouwd geworden. Hij is iemand die zelf graag schrijft, maar ook ervoor zorgt dat de journalistieke en organisatorische processen goed lopen. Op basis van verwondering en het stellen van de juiste vragen wil hij bovendien de creativiteit in anderen en in zichzelf opwekken.

Over de auteur

Wilmer Smook

Facebook Twitter

Wilmer Smook specialiseert zich in het gebruik van digitale instrumenten om iedere boodschap extra kracht bij te kunnen zetten, zowel online als offline. Door zijn kennis over websites, social media en grafisch ontwerp voelt hij zich in de wereld van digitale storytelling volledig senang. Daarnaast heeft hij dankzij zijn masterstudie politicologie en een traineeship bij een politieke communicatiebureau veel gevoel voor maatschappelijke kwesties en corporate communicatie. Een digitaal strateeg met een politieke antenne.