AVG: Bent u een datadief?

Bent u een datadief?

Wilmer Smook Communicatie

Stel ik heb een dierenwinkel in de stad Groningen en heb een nieuw, verantwoord soort hondenbrokjes ontwikkeld die speciaal goed zijn voor golden retrievers. Mag ik dan via social media mensen in de stad benaderen die een golden retriever hebben? Of ben ik dan een boef? Nee, dat niet, maar het werk wordt er niet makkelijker op.

Er mag nu minder

Het is makkelijker geworden om cybercrimineel te worden, al heeft u dat zelf misschien niet eens meteen door. Er mocht al een hoop niet, nu mag je nog minder. Om goede redenen, dat wel. Privacy is een algemeen goed, belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling en voor een sterke maatschappij. Maar we moet wel beter gaan uitkijken. De GDPR ligt op de loer, en een boete van twintig miljoen euro hangt daardoor zomaar aan je broek.

Maar wat mag wel en wat mag niet? Daar gaat deze korte quiz over. Bent u een privacyvriend of een echte datadief?

Case 1: Gezondheid op de werkvloer

De gezondheid van uw werknemers gaat u natuurlijk aan het hart. U vindt het vervelend voor hen dat ze zoveel achter hun bureau moeten zitten. Laatst heeft u gelezen dat digitale fitnessbandjes helemaal hip en trending zijn. Die wilt u aan uw werknemers cadeau doen. Zo kunt u samen kijken hoe u met de groep gezonder kan werken. Mag dat?

Case 2: De nieuwe Bourgondiër

Het is altijd gezellig op kantoor. Het team van echte levensgenieters is divers en goed op elkaar ingespeeld. De zoektocht naar een nieuwe collega is daarom best spannend; gaat diegene er wel tussen passen? U wilt weten wie u voor u heeft, of diegene wel een ambitieuze Bourgondiër is, net als de rest. Daarom kijkt u op de sociale media-profielen van de sollicitant. Op het LinkedIn-profiel kijkt u naar zijn of haar professioneel verleden. Facebook biedt u een vluchtige blik, om te kijken of diegene ook wel een wijntje lust bij de jaarlijkse barbecue. Mag dat?

Case 3: Bol van cookies

U hebt een grote webwinkel met dagelijks duizenden bezoekers. Die wilt u in goede banen leiden op uw website. Bovendien maakt u gebruik van gerichte advertenties. Daar gebruikt u Google Analytics en andere webstatistieken voor. U bent goed ingelezen over de GDPR en hebt daarom met uw team van web developers een cookiewall ingesteld en een privacybeleid opgesteld. Daarin maakt u duidelijk hoe u gebruiksgegevens voor marketingdoeleinden gebruikt. Daar past u uw website en advertenties op aan. Mag dat?

Case 4: Hondenbrokjes

Terug naar de inleiding. Stel ik heb een dierenwinkel in de stad Groningen en heb een nieuw, verantwoord soort hondenbrokjes ontwikkeld die speciaal goed zijn voor Golden Retrievers. Mag ik dan via social media mensen in de stad benaderen die een Golden Retriever hebben?

De GDPR maakt targeting en analyse ingewikkelder. Maar het wordt ook moeilijker. Door de grotere nadruk op toestemming van de gebruiker zal de kans groter zijn dat hij of zij die toestemming niet verleent. Het gaat dus lastiger zijn om uw doelgroep te vinden en betrekken. De slimme advertentienetwerken van onder andere Facebook en Google zullen waarschijnlijk minder effectief zijn. Daar vinden ze allicht wat op; hun systemen worden steeds slimmer.

Maar kies niet voor de makkelijke weg. Online marketing gaat nou eenmaal meer tijd kosten. Daar kan niemand omheen. Anders ben je zo een boef.

Over de auteur

Wilmer Smook

Facebook Twitter

Wilmer Smook specialiseert zich in het gebruik van digitale instrumenten om iedere boodschap extra kracht bij te kunnen zetten, zowel online als offline. Door zijn kennis over websites, social media en grafisch ontwerp voelt hij zich in de wereld van digitale storytelling volledig senang. Daarnaast heeft hij dankzij zijn masterstudie politicologie en een traineeship bij een politieke communicatiebureau veel gevoel voor maatschappelijke kwesties en corporate communicatie. Een digitaal strateeg met een politieke antenne.