Het succesvolle tv-programma RuPaul’s Drag Race weet met storytelling en extravagante communicatie de ’drag queen’-gemeenschap vakkundig te profileren.
Longreads: lezers lusten ze best [infographic]
Lezers lusten longreads net zo graag als korte blogs, blijkt uit onderzoek. Longreads krijgen ook langer aandacht. Dat zie je in onze infographic.
Geloofwaardige storytelling
Grote bedrijven worden niet meer geloofwaardig gevonden. Oprechtheid is het fundament van geloofwaardige storytelling. Bezint eer je begint, zeggen wij.
FD mengt print met online journalistiek [infographic]
Opmerkelijk: Het FD, dat sterk is online, vernieuwt hun krant. Hoe nemen andere kranten de leiding in online journalistiek? Bekijk onze infographic.
Amsterdammers? Het lollige is er wel vanaf
Hoe komt het dat Nederlanders Amsterdammers niet meer zien als frivool en tolerant, maar als arrogant en egocentrisch? De reden: verhuisde provincialen.
Raadselachtige teksten van een NPO-directeur
TV-directeur Frans Klein van de NPO ontkent de bezuiniging op journalistieke programma’s. De NRC heeft een paar voor de hand liggende vragen niet gesteld.
Hacktivisme: Het nieuwe kraken?
Steeds vaker zien we online hackprotesten: hacktivisme. Die zijn illegaal, ongeacht goede bedoelingen. Een gedoogbeleid zou hacktivisme kunnen legitimeren.
Bent u een datadief?
Door de AVG is het makkelijker om cybercrimineel te worden, al heeft u dat zelf misschien niet eens meteen door. Maar wat mag wel en wat mag niet? Daar gaat deze korte quiz over. Bent u een privacyvriend of een echte datadief?
De publieksfuncties van een verhaal
Leon de Wolff liet eind vorige en begin deze eeuw redacties op een andere, meer wetenschappelijke manier kijken naar hun werk en hun publiek. De Wolff ging standaard vier publieksfuncties onderscheiden.
Verwarde man uit Syrië
In elke Syriër in Nederland zitten allerlei verhalen. Het is maar of je ze ook wil ontdekken. Daar mag een journalistiek medium als het NOS Journaal best wel wat meer voor doen.